Stavning

Udsagn til undervisningsplanen (venstre spalte) kan kopieres og er formuleret så man kan sætte navn eller han/hun foran.

Højre spalte angiver, hvordan man kan formulere et mål, der relaterer sig til venstre spaltes beskrivelse, hvis man vil anvende dokNet.dk som redskab til evaluering/synliggørelse af progression.

Download word-dokument med indholdet af skuffen her:

Bemærk: Det er til inspiration og kopiering, hvis det er relevant. Det er ikke en skabelon.

Faglige læringsmål

doknet-formulering

skal kunne stave de 120 ord (helordsgenkendelse)

skal kunne anvende lydfølgeregler

skal kunne kende og anvende morfemer

skal kende forskellige stavemåder på fremmedord

Kan stave de 120 ord korrekt

(score angives f.eks. som antal rigtige ud af 10 ord)

Kan stave ord med vokalforvekslinger rigtigt

Kan skelne mellem kort og lang vokal

Kan stave ord med stumme bogstaver rigtigt

Kan stave ord med dobbeltkonsonant rigtigt

Kan stave ord med 2 eller 3 bogstaver i udlyd rigtigt

Kan stave ord med 2 eller 3 bogstaver i forlyd rigtigt

Kan finde rodmorfemer

Kan finde forstavelser

Kan finde afledningsendelser

Kan binde ord korrekt sammen

Kan dele ord korrekt i stamform og endelser

Kan stave tillægsords endelser korrekt

Kan stave navneords endelser korrekt

Kan stave udsagnsords endelser korrekt

Kan skelne mellem endelserne –ene og –ende

Kan stave relevante fremmedord korrekt

skal kunne skrive kortere beskeder (fx sms eller indkøbslister)

skal kunne skrive mails

skal kunne skrive breve

skal kunne skrive referater

skal kunne skrive daglige rapporter på jobbet

skal kunne skrive kortere besvarelser på opgaver

skal kunne skrive længere besvarelser på opgaver

skal styrke korrekt tegnsætning og grammatik

skal kunne identificere kommunikationssituationen, herunder modtagerforhold, tekstformål, teksttypevalg og sproglig fremstillingsform

skal kunne anvende genrekendskab i produktion af tekster

skal kunne inddele skriveprocessen i hensigtsmæssige faser

skal opnå viden om og kunne anvende principper for opbygning af afsnit

skal kunne revidere sin egen tekst på over og underordnede niveauer

skal kunne bruge et varieret ordvalg i tekster

skal kunne forstå og anvende det danske skriftsprogs opbygning (syntaks)

Kan skrive kortere beskeder (fx sms eller indkøbslister)

Kan skrive mails

Kan skrive breve

Kan skrive referater

Kan skrive rapporter på jobbet

Kan skrive kortere besvarelser på opgaver

Kan skrive længere besvarelser på opgaver

(score angives f.eks. som antal rigtige ud af 10)

Kan finde grundled og udsagnsled

Behersker tegnsætning

Kan sætte komma korrekt

Kan finde egennavne i tekst

Kan identificere modtagerforhold og tekstformål

Kan vælge hensigtsmæssig teksttype og sproglig fremstillingsform

Kan skrive i den rette genre

Kan anvende modtager-/afsenderforhold

Kan opbygge et solidt argument

Kan inddele skriveprocessen i hensigtsmæssige faser

Kan bruge mindmap til at komme i gang og få overblik

Kan bruge kildehenvisninger til egne tekster

Har viden om principper for opbygning af afsnit

Anvender principper for opbygning af afsnit i praksis

Kan opbygge en tekst i afsnit og underafsnit

Kan skrive en tekst, der udgør en sammenhængende helhed

Kan arbejde procesorienteret med tekster

Kan bruge konstruktiv respons i arbejdet med tekster

Kan skrive en god indledning og konklusion

Kan opbygge indholdsfortegnelse og litteraturliste undervejs

Kan revidere egen tekst på over- og underordnede niveauer

Har et funktionelt aktivt ordforråd

Kan opbygge gode og varierede sætninger i tekster